HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KEAKTIFAN SISWA DALAM DISKUSI KELOMPOK PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK

  • Ari Basuki STAI Miftahul Ulum Tanjungpinang
  • Hernawati
  • Asa Tsaaniyatu Fadhila
Keywords: Self-Confidence; Student activity; Group discussion

Abstract

This study aims to determine the correlation between self-confidence and student activity in group discussions on Akidah Akhlak subjects at Madrasah Aliyah Negeri Bintan. Data were collected by interviews, observation, documentation, and distributing questionnaires. The subjects in this study were students of Madrasah Aliyah Negeri Bintan, with total 196 people. Samples were taken 30% of the total population, they were 59 people. The data were analyzed using the percentage formula and the product moment correlation technique with the SPSS application. The results of this study indicate that students’ self-confidence and student activity in group discussions have strong and significant positive correlation according to the results 0.733 and sig. 0.000.

References

Agung Prasetyo dan Yuli Iftitah. (2020). Pengaruh Keaktifan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS. As Syar’i: Jurnal Bimbingan dan Konseling Keluarga, 2(2), 169

Aqib, Zainal. (2014). Model–model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif), Bandung: Yrama Widya

Arie Prima Usman Kadi. (2016). Hubungan Kepercayaan Diri dan Self Regulated Learning Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4 (1), 71

Arikunto, Suharsimi. (2011). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Cet. 14, Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djamara, Syaiful Bahri. (2016). Psikologi Belajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta

Ghufron, M. Nur dan Rini Risnawita S. (2011). Teori-Teori Psikologi, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hakim, Thursan. (2010). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri, Jakarta : Purwa Suara

Hamalik, Oemar. (2015). Proses Belajar Mengajar, Jakarta: PT Bumi Aksara

Hasibuan, J.J., dan Moejiono. (2010). Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Hidayati, Sri. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini, Surabaya: CV. Kanaka Media.

Lufri dkk. (2020). Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran, IRDH Book Publisher.

Majid, Abdul. (2013). Strategi pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Prastowo, Andi. (2015). Pembelajaran Konstruktivistik-Scientific Untuk Pendidikan Agama Di Sekolah/ Madrasah, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sardiman A.M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sobur, Alex. (2010). Psikologi Umum, Bandung: Pustaka Setia

Sudijono, Anas. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan, Cet.24, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudiyono. (2021). Metode Diskusi Kelompok dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP, Penerbit Adab

Sugilar. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Disposisi Matematik Siswa Madrasah Tsanawiyah Melalui Pembelajaran Generatif. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2), 156-168.

Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta

Surya, Hendra. (2014). Cara Luar Biasa Membuat Percaya Diri Anak, Jakarta: Surya Home Publisher

Tambak, Syahraini. (2015). Metode Diskusi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 12(1), 6

Published
2023-08-07
How to Cite
Ari Basuki, Hernawati, & Asa Tsaaniyatu Fadhila. (2023). HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KEAKTIFAN SISWA DALAM DISKUSI KELOMPOK PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK. Miftahul Ulum, 1(2), 21-35. Retrieved from http://journal.staimutanjungpinang.ac.id/index.php/junamu/article/view/68
Section
Articles