ANALISIS CAPAIAN PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI DI TKIT NURUL FALAH KOTA BATAM

  • Qory Ismawaty STAI Ibnu Sina Batam
Keywords: Development Analysis, Cognitive, Early childhood

Abstract

Cognitive abilities play a very important role in life because almost all aspects of life require cognitive abilities. Cognitive abilities are needed by children to be able to learn various things. Children's thinking ability is influenced by their cognitive development. This study aims to analyze the achievement of children's cognitive development at TKIT Nurul Falah Batam City which involved 15 children and 2 teachers. This type of research is descriptive qualitative. Data collection methods used are observation, interviews and documentation. Data analysis was carried out in three steps, namely data collection, data reduction and data presentation. The results showed that learning activities were carried out by applying group learning models and using loose part-based learning media, namely used bottles and caps, sand, twigs, flowers, and others. The achievements of children's cognitive development have developed very well including learning abilities and problem solving, logical thinking abilities and symbolic thinking abilities.

References

Asep, S. Indra, j., Dona,P. (2018). Penilaian Dan Laporan Perkembangan. Jakarta: KEMENDIKBUD Anisabela, M., & Rahminawati, N. (2022). Penggunaan Media Loose Parts untuk Mengembangkan Kemampuan Mengenal Konsep Ukuran pada Anak. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 2(1),46–50. https://doi.org/10.29313/jrpgp.vi.896

Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.17509/jpp.v18i1.11054

Dian, A, B. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Literasi. IX (1), 38 https://ejournal.almaata.ac.id/index.php/LITERASI/article/view/720/993

Desmita. (2015). Psikolog Perkembangan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Elfrida, R., Hibana, Musyafa, Ali. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Loose Parts terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 7(1), 267-282, https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/3451/pdf

Erna, W., Mubiar, G. (2011). Bimbingan Konseling untuk Anak Usia Dini. Jakarta : Universitas Terbuka.

Eggen, P., & Kauchak, D. (2012). Strategi dan model pembelajaran. Jakarta: Indeks.

Fatimah, I. (2015). Jurnal Intelektualita. 3 (1). file:///C:/Users/indoponsel76/Downloads/197-352-1-SM.pdf

Fithia, D, P., Toto, S., Indria, L, G. (2011) Hubungan Antara Status Gizi dan Faktor Sosio Demografi dengan Kemampuan Kognitif Anak Sekolah Dasar Di Daerah Endemis Gaki, (Jurnal Gizi Indon, 34 (1) : 52-60, 2011).

Fitriani, F., & Halim, F. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Melalui Kegiatan Bermain Kartu Angka Pada Anak Kelompok a (4-5 Tahun) Di Tk Tiara Kota Lhokseumawe. Jupegu–Aud : Jurnal Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 1(1), 28–33. http://www.journal.umuslim.ac.id/index.php/jpg/article/view/35

Hapsari, R. (2020). Pengembangan Kognitif Anak Melalui Kegiatan Mengelompokkan Benda Dengan Media Bola Warna. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 18–24. https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(1).5251

Hayati, N., Cholimah, N., & Christianti, M. (2017). Identifikasi Keterampilan Kognitif Anak Usia 2-6 tahun di Lembaga PAUD Kecamatan Sleman, Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 181–189. https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17705

Lestariningrum, A., & Wijaya, I. P. (2020). Penerapan Bermain Loose Parts untuk Kemampuan Memecahkan Masalah Sederhana Anak Usia 4-5 Tahun. Pedagogika, 11(2), 104–115. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v11i2.174

Maimunah, H. (2010). Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta : Diva Press.

Masitoh, dkk. (2008). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta : Universitas Terbuka

Mardiyah, L., & Hambali, H. (2022). Penggunaan Media Loose Parts untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. JOTE (Journal On Teacher Education), 4(1), 334–347. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jote/article/view/5970

Nursakdiah, Firiah, H., Cut, M,. (2021). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Pembelajaran Steam Dengan Menggunakan Bahan Loose Part Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tkit Syeikh Abdurrauf. Jurnal Ilmiah Mahasiswa. 2 (1). file:///C:/Users/indoponsel76/Downloads/312-File%20Utama%20Naskah-409-1-10-20210810.pdf

Nurliana, Bachtiar, M. Y., & Ichsan, I. R. (2022). Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Bahan Loose Part pada Kelompok B TK Aba Kalosi Kab. Enrekang Sulawesi Selatan. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 451–460. http://www.ejournaljp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/246

Suryana, D. (2018). Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. In Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak (pp. 43–188). Kencana.

Suryawan, A., & Endaryanto, A. (2021). Perkembangan Otak dan Kognitif Anak: Peran Penting Sistem Imun pada Usia Dini. Sari Pediatri, 23(4), 279. https://doi.org/10.14238/sp23.4.2021.279-84

Sumarseh & Delfi, E. (2022), Penerapan Media Pembelajaran Berbahan Loose Part In Door Untuk Membangun Merdeka Belajar Anak Usia Dini Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5 (1). file:///C:/Users/indoponsel76/Downloads/9229-Article%20Text-32822-1-10-20220514.pdf

Umaternate, W., Haryati, H., & Mahmud, N. (2020).Penerapan Media Gelas Angka Dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Anak Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(1), 16–29. https://doi.org/10.33387/cp.v2i1.1954

Widayati, S., Simatupang, N. D., Saroinsong, W. P., & Rusdiyanti, A. (2021). Pengembangan Media Stekpan Untuk Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(1), 8. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i1.698

Yuliani, N, S. (2011). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta : Indeks

.

Published
2023-02-11
How to Cite
Qory Ismawaty. (2023). ANALISIS CAPAIAN PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI DI TKIT NURUL FALAH KOTA BATAM. Miftahul Ulum, 1(1), 1-10. Retrieved from http://journal.staimutanjungpinang.ac.id/index.php/junamu/article/view/53
Section
Articles